mandag 22. juni 2009

Paranoid blogdroid

Bloggen min kommer ikke på. Noen sperrer den med vilje. Jeg overvåkes i sanntid. Man kan bli paranoid av mindre.

Dette er bare noen tanker samlet etter at jeg forgjeves har forsøkt mange forskjellige midler for å legge ut blogger fra Kina. Jeg vil bare fortelle hvordan det faktisk arter seg når man blir scannet og blokkert mens man jobber på nettet.

Bloggen min skulle ikke på. Man kunne nesten trodd at noen visste at jeg ville skrive ufordelaktig om amerikanernes folkemord i Irak.

Men jeg satt i Kina. Hvorfor skulle kineserne ville stenge ute mine blogger hvor jeg trekker amerikansk heltemot i tvil. De burde sende folk på døren for å takke meg.

Man kan bli paranoid av mindre.

Heldigvis tror jeg at kinesernes automatiske blogscan er mer paranoid enn meg. Den skanner sannsynligvis etter alt politisk potent materiale, og sperrer etter beste evne. Slik artet det seg i alle fall:

Kokebok i nettsensur
1/ Jeg legger ut blogger – og blir deretter sperret ute fra blogspot.
2/ I første rekke holder det at jeg endrer fra en nettleser til en annen. Når Opera er sperret, skifter jeg til Firefox, etc.
3/ Når mulighetene der er oppbrukt, ser jeg først mørkt på det. Men så husker jeg at jeg vanligvis brukte en proxy-server for å komme meg inn på nettsteder som Wikipedia, BBC, etc mens jeg jobbet som journalist i Kina. En lang stund funket det ganske greit.
4/ Men så finner noen ut at jeg bruker proxyer for å komme inn på blogspot fra Kina. Jeg logger meg på utavboksen via proxy-serveren nicetrick og skal til å legge ut en ny blogg. Mens jeg holder på med det, blir jeg plutselig utestengt både fra blogspot, nicetrick.info og det hele.
5/ Jeg søker opp en ny lister over proxy-servere og prøver en annen. Nå – men jeg forsøker, blir jeg nektet adgang til den ene proxy-serveren etter den andre, omtrent på samme vis.

123proxy .nl stenges

Guar.info stenges

014.ca stenges

Hafnium.info stenges

Jeg tenker naturligvis ”vattafakk”. Men det er ikke lenge til jeg skal tilbake til Norge. Da vil den ferdigskrevne bloggen komme på nett uansett.

Konspirasjoner og systemkritikk
Jeg synes egentlig ikke det er så ille å bli utestengt fra bloggen min. Jeg er vant med at folk kaller meg mester i konspirasjonsteori. Til og med kjæresten min spøker med at jeg er i stand til å avslutte et hvert resonnement med at Pentagon har en skitten finger med i spillet.

Og hun er jo ikke så langt unna sannheten i og med at noe av det som opptar meg mest akkurat nå er sikkerhetssituasjonen i Sentral-Asia (som jeg velger å kalle det andre kaller Midt-Østen).

Selv omtaler jeg meg selv gjerne som rabiat fritenker.

Jeg burde kanskje kalle meg selv for notorisk systemkritiker, for det er egentlig det jeg tror jeg er. Det er i alle fall derfor bloggen min kalles utavboksen. Jeg stiller spørsmålstegn ved ting de fleste opplever som opplest og vedtatt. Jeg nekter å tro på alt jeg blir fortalt, bare fordi VG eller Aftenposten har trykket den samme løgnen mange nok ganger.

Etter dette kommer jeg kanskje til å havne på hatlisten til alle som hater folk som lager karakteristikker av seg selv. Det får stå sin prøve. Jeg er ganske fornøyd med denne bloggen.

I alle fall med tittelen, som jeg har lånt fra Radiohead og bare tilpasset bittelitt.

4 kommentarer:

  1. Kristel P. Zimmermann22. juni 2009 kl. 08:24

    Du glemte å sette opp tiltak 5:
    "5/ Jeg ba kjæresten min logge seg inn fra sin pc og legge ut bloggen min. Det fungerte fin-fint helt til hun selv nevnte ordet "menneskerettigheter" i sin egen blogg - og dermed ble kastet hodestups ut av bloggverdenen hun også"....

    Sånn, nå ble innlegget komplett :o)))

    SvarSlett
  2. synst ikkje du er så veldig paranoid. Hadde blitt stressa sjølv om eg stadig vart stengt ute frå nettet med bloggar.

    Som vi seier i Sogn. "Stao no pao"

    SvarSlett
  3. Da jeg var i Kina, løste jeg dette med å lage et lite program (finnes sikkert tilsvarende tilgjengelig på nett) som pakket hele blogg-innlegget (med bilder) inn i en større bildefil. Denne sendte jeg så på mail til en kamerat, som brukte samme program for å pakke den ut. Han sendte så innlegget som et e-mail-vedlegg til bloggen min. Litt sent å fikse dette nå, men til neste gang kan du prøve denne metoden. Fungerte fint for meg. Om du hadde sett bildefilen med og uten data pakket i den, ville du bare sett en ørliten endring i lysstyrken i bildet.
    Selv tror jeg (er kanskje litt paranoid) at jeg fikk en agent på nakken. Han var veldig interessert i alt jeg foretok meg og dukket "tilfeldig" opp til stadighet. Spesielt når jeg surfet på nettet.

    SvarSlett
  4. Takk for godt råd. Skal sjekke dette ut når jeg skal tilbake til Kina i høst. Da har jeg forhåpentligvis også en brannmur å gjemme meg bak, uten at jeg vet om det vil gi særlig med resultater.

    SvarSlett