tirsdag 19. mai 2009

Halvpensjon til folket

Alle de som har hørt meg raljere om at pensjonsreformen er et ran bør lese denne artikkelen:

http://www.aftenposten.no/jobb/article3080715.ece

Aftenposten har i dag (20 Mai) en artikkel på trykk der leder av Unio, Anders Folkestad, beklager seg over at enkelte av hans medlemmer ikke rekker å tjene opp full pensjon fordi opptjeningstiden er økt fra 30 til 38 år for hans medlemmer.

Dette er naturlig vis skremmende lesning for alle hans medlemmer.

Men hvis dette er ille, så er det verre for de fleste i min generasjon (uavhengig av tilhørighet til fagforbund). Alle under 45 år trenger nemlig 43 års opptjening for å få rett til full pensjon.
Et enkelt regnestykke forteller at dette blir svært vanskelig for svært mange med høyere utdannelse.

Jeg har for eksempel 7,5 års utdannelse fra høyskoler og universiteter. Det utgjør et glimrende eksempel.

La oss si at min yrkesaktive karriere startet da jeg var 19. Legg så til 7,5. Legg så til 43 års obligatorisk pensjonsopptjening (full tid). Man kommer da frem til at jeg må stå i jobb til jeg er 69,5 år før jeg har opptjent retten til full pensjon. Og det forutsetter at jeg har jobbet full tid i alle disse år, og at jeg ikke har vært arbeidsledig, syk eller ute av arbeidslivet på annen måte.

Den som tror at retten til å ta ut full pensjon fra fylte 55 eller 60 år kommer til å vare, tar skammelig feil. Det er et gode som vi elegant ble frarøvet ved pensjonsreformen.
Denne reformen er helt enestående det største ranet som har funnet sted i nyere tid. Finansakrobater som stjeler en milliard her eller der kan bare ikke sammenlignes.

All ære til Folkestad som tar opp denne saken. Men hans medlemmer er bare ikke blant dem som rammes hardest. Dessverre. En hel generasjon kommer enda dårligere ut. Det er på tide at du også – ja du ja – våkner opp og blir klar over dette. Det er dine penger som er borte.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar