fredag 19. mars 2010

Kunde søker bank

Jeg ønsker meg en bank som leverer et låne- og finanstilbud som faktisk er bra for meg som forbruker. Om denne banken eksisterer i Norge, så markedsføres den så dårlig at den forsvinner under radaren min.

Jeg har etter hvert sett meg lei på at bankene skal kunne bestemme hvor mye de mener det er rimelig at de skal kunne ta i påslag på renten fra Norges Bank, når de låner meg penger. De aller fleste banker mener at de gjør en så bra jobb at de fortjener å avkreve meg fra ett prosentpoeng og oppover på renten fra Norges Bank. Ett tilbud mangler imidlertid på det norske bankmarkedet, så vidt meg bekjent – nemlig tilbud om lån eller finansiering til et fast rentepåslag på toppen av den gjeldende rente fra Norges Bank (utenom valutalån, som jeg vet har slike betingelser).

Etter mine begreper er dette et produkt som er mer rimelig ut fra et forbrukerståsted enn en fortløpende subjektiv fastsettelse av denne differansen fra bankenes side. Gjennom mitt nettverk vet jeg at bekjente i utlandet kan låne penger til gjeldende sentralbankrente pluss 0,5 prosentpoeng påslag. Dette er det produktet jeg ønsker meg. Og dette er det produktet jeg akter å skaffe meg.

Spørsmålet er om noen norsk bank ønsker å selge meg dette produktet. Hvis ikke kommer jeg til å skaffe meg det i utlandet. Hvis du som leser dette jobber i min bank, så tilby meg dette produktet hvis du vil beholde meg som kunde over tid.

Hvis du som leser dette jobber i en annen bank, så tilby meg dette produktet om du vil ha meg som ny kunde. Jeg mener at 0,5 prosent påslag på sentralbankrenten er det meste banken min må kunne ta seg betalt for å låne meg penger. Dette er fordi jeg både har gjennomsolid økonomi, og fordi jeg har en plettfri bank-historie.

Jeg er en person i en husstand med ualminnelig god inntekt. Vi har i tillegg lite gjeld i forhold til våre samlede aktiva, sånn at vi sitter på svært god sikkerhet for våre lån. Likevel tilbys vi altså lån til betingelser som i prinsippet medfører at jeg betaler regningen for alle som ikke gjør opp for seg. Dette til tross for at banken min aldri har tapt en eneste krone på å gjøre forretning med meg.

Bankens forhold til meg som kunde er preget av, rent administrativt, å ta imot penger hver måned, og å sende meg en oversikt over hva jeg har betalt for denne tjenesten. Jeg mener det er drøyt at noen bank skal mene at dette gjør dem fortjent til noe særlig betaling ut over 0,5 prosentpoeng påslag på renten.

Jeg utfordrer derfor dere som jobber i norske banker. Vis at dere evner å bringe et konkurransedyktig produkt på banen. Det er på tide at dere slutter å selge oss produkter som mangler konkurransedyktighet utenfor landets grenser.

Kundene deres lever nemlig ikke i et internasjonalt vakuum. Vi vet og hører hva som skjer utenfor landets grenser, og vi ønsker ikke å ha et tilbud som er vesentlig dårligere enn det kunder i andre markeder får.

Våkne opp og send meg en mail på rolfgz@gmail.com. Hvis du er likesinnet forbruker, så oppfordres du også til å sende meg en mail så vi kan samle litt reell forbrukermakt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar